lunduniversity.lu.se

Packaging Logistics

Design Sciences | Faculty of Engineering, LTH

Denna sida på svenska This page in English

Returer - fälla eller förutsättning?

2017-11-02

Daniel Hellström och Stefan Karlsson. Foto: Dagmar Forne

Enligt en konventionell syn på returer dränerar de affären på värde. Ett forskarlag vid Lunds universitet har kommit en annan sanning på spåren.

Daniel Hellström och Stefan Karlsson från Förpackningslogistik vid Designvetenskaper, LTH presenterade sina resultat i början av oktober. Deras tes är att lönsamma e-handelskunder returnerar.

– Returer betraktas av många e-handlare som ett nödvändigt ont. 71 procent av e-handlarna i vår undersökning angav att returer är dyra. I en undersökning från Gartner 2015 beskrivs returerna som en tickande bomb, som när och om den briserar kommer att sänka e-handelsföretagen, säger Daniel Hellström.

Forskarna har dock tittat på returer ur en annan vinkel.

– Konsumenterna vill ha fria returer, och många skulle inte ens överväga att handla från ett företag som inte är generöst när det gäller returer.

Publicerad i DagensHandel, 2017-10-10

Kontakt: Daniel Hellström, daniel.hellstrom@plog.lth.se 


Page Manager: